Eton

Vel nok verdens mest berømte kostskole er den engelske Eton College, eller King’s College of Our Lady of Eton, som er skolens fulde navn. Med rødder tilbage til 1440 er det også en gammel skole, og der er mange traditioner og ritualer, som har fulgt med over århundrederne. Det er en drengeskole med den særlige ånd, som dette giver.

Mange af den engelske elite fra adel, erhvervsliv og politik har haft deres skolegang på Eton, der hører til den grupper af skoler, man kalder public schools, som er private kostskoler – og ikke, som navnet måske ellers kunne antyde, offentlige skoler.

Man skal have den store pung frem, hvis ens barn skal gå på Eton. Det koster flere hundrede tusinde kroner om året, så et ophold på Eton College er ikke for alle og enhver. Men alle og enhver har næppe heller lyst til at gå på skolen, der er udpræget forbundet med den britiske overklasse, som det kan være svært at begå sig i, hvis man ikke er født ind i den.

Mange tidligere elever er i dag toppolitikere eller ledere i embedsværket eller erhvervslivet. Mange af adelens medlemmer er også uddannet på Eton College.