Bliv flot klædt på til skoleballet

Årets fest er for mange børn og forældre det store skolebal, hvad enten det er i forbindelse med eksamen, til jul eller i forbindelse med en særlig tradition på den skole, hvor dit barn går. Mange steder er skoleballet i dag mere elevernes fest end det er en fælles fest for børn, forældre og lærere, men nogle steder dyrkes de gamle traditoner stadigvæk – som når der er ‘Trollebal’ på den ærværdige gamle kostskole Herlufsholm ved Næstved.

Skal dine børn og du selv til skolebal i år, så gælder det om at være flot klædt på. Det kan i dag heldigvis lade sig gøre at finde alverdens udvalg af eksempel tøj til en elegant dame på internettet. Giv dig god tid til sammen med dine børn at finde den rigtige påklædning og bestil det hjem i så god tid, at I kan få prøvet og rettet til, hvis det skulle være nødvendigt.

Der kan være mange forskellige traditioner forbundet med et skolebal. På mange gymnasier er det stadig en skik, at eleverne skal lære at danse den franske dans Les Lanciers, som er en dans fra rokokotiden, hvor den blev danset ved hoffet og i fornemme kredse i det hele taget. Nogle kalder den slags traditioner for sociale markører – folk fra akademiske hjem med forældre, der selv har lært at danse Les Lanciers, har meget nemmere ved at tilegne sig den slags traditioner, end børn der kommer fra arbejderhjem uden lanciers til festerne.

Andre steder er det et maskebal, der er skolens årlige tradition, når der skal holdes skolebal. Der kan være et særligt tema for årets maskerade, eller børn og voksne kan komme i den udklædning, som de synes er flot, uanset temaet. Maskebalstraditionen er under beskydning i disse år, så hvem ved, om vi vil se maskeballer på uddannelsesstederne i fremtiden? For eksempel har der på Københavns Universitet været kritik af et bal med mexicansk tema – kritikere mener ikke, at man bør klæde sig ud som en særlig befolkningsgruppe, da det kan virke diskriminerende og desuden være en form for kulturel appropriation, som ikke bør finde sted.

Uanset hvad, så er vi sikre på, at de mange traditioner for forskellige slags baller på skoler og læreanstalter vil holde stand også de næste mange år. God fornøjelse til jer, når I drager afsted til det næste!